Uiteindelijk draait het om mensen.

F35

 

Het is natuurlijk heel indrukwekkend zo’n F35 (JSF). Het toestel is indrukwekkend maar het JSF project zelf is nog veel indrukwekkender. Het staat onder leiding van het Joint Program Office (JPO) en heeft Lockheed Martin de leiding bij de bouw van de toestellen. Het is echt een internationaal miljarden programma met heel veel regels, technische specificaties en politieke invloeden.

Zelf ben ik een aantal jaren betrokken geweest bij de onderhandelingen van dit project en heb met de genoemde partijen veelvuldig om de tafel gezeten. Dit zijn natuurlijk bijzondere ervaringen en ik heb daar veel van opgestoken. Deze ervaring helpt mij ook om bij andere nieuwe (grote) klanten minder snel geïntimideerd te zijn. Momenteel kan ik bijvoorbeeld NASA tot de bedrijven rekenen die ik met regelmaat voor een opdracht moet bezoeken.

Vanzelfsprekend had ik iedere eerste keer dat ik een dergelijke prospect of klant ging bezoeken dat spannende gevoel omdat het van die grote namen zijn. Natuurlijk was ik onder de indruk. En iedere keer dat ik dan daar binnen was en op een kantoortje met iemand, of meerdere mensen, aan tafel zat was dat helemaal verdwenen. Want als je daar zit dan zitten daar gewoon een paar mensen die net als jij aan het werk zijn. Waarschijnlijk mogen zij net als ik een heel klein stukje van de opdracht uitvoeren. Niets bijzonders.

Een mooi voorbeeld hiervan is een bezoek dat ik onlangs bracht aan iemand bij NASA Goddard Space Flight Center. Deze man nodigde mij uit op zijn kantoor. Hij vertelde dat hij al 29 jaar in dat kantoor zat en het al 21 jaar deelde met dezelfde collega. Toen ik zijn kantoor binnenkwam viel mijn mond open. Ik had nog nooit zo’n bende gezien. Er lagen wel duizend mapjes, boeken en tijdschriften opgestapeld en je kon nog geen stap verzetten in dat kantoor. Hoezo high-tech bedrijf NASA.

Wel belangrijk is het om te realiseren dat die ene persoon waar jij mee om de tafel zit binnen dat (grote) bedrijf zeker iets voor je kan betekenen. Maar of je nu de supermarkt in het dorp als prospect bezoekt of een grote multi-national, de persoon aan de andere kant van de tafel kan voor jou deuren openen en dingen mogelijk maken. Laat je dus niet intimideren door een grote naam maar maak het beste van het gesprek dat je hebt met de persoon aan de andere kant van de tafel.

In mijn loopbaan heb ik heel veel verschillende bedrijven bezocht en personen tegenover mij aan tafel gehad. Ik heb altijd het meeste genoten van het verkopen van gebruikte auto’s aan particulieren. Volgens mij is het het mooiste om echt met de potentiële koper om de tafel te zitten en elkaar een hand te geven wanneer je samen een deal sluit. Beide partijen tevreden. Dat is toch veel mooier dan wachten op die email waarin staat dat de klant voor jou heeft gekozen.

Om die reden leer ik mijn cursisten ook altijd om geen offertes op te sturen maar om deze mee te nemen en bij de klant te gaan bespreken. Dan kun je op dat moment samen met de klant de deal sluiten. En nu vraag je je af of ik dat bij de JSF onderhandelingen zelf ook heb gedaan. Het antwoord is nee, maar neem van mij aan dat ik zeker de wereld over ben gereisd met offertes in mijn tas om die te gaan bespreken. Afstand mag geen beperking zijn om een offerte te gaan brengen en bespreken. Tenslotte wil je toch de opdracht mee naar huis nemen.

Onderhandelen; alles of niets!

 

Is het niet vreemd dat veel verkopers perfecte onderhandelaars zijn wanneer zij zelf iets gaan kopen maar wanneer zij in de verkoop moeten onderhandelen ze er niets van bakken? Natuurlijk zijn er nog steeds veel bonus of provisie systemen die alleen kijken naar omzet en niet naar resultaat, dus zolang de order maar binnenkomt dan is het goed. Ik vind het soms tenenkrommend om te zien hoe makkelijk een verkoper geld weggeeft.

Het is natuurlijk makkelijk om anderen te bekritiseren maar kan ik zelf eigenlijk wel goed onderhandelen. OK, ik ken de principes en weet dat ik in de verkoop goede marges kan realiseren, maar wanneer is het echt goed? Zo ging ik ooit een nieuwe keuken kopen en kreeg daar ontzettend veel korting op. Mensen in mijn omgeving zeiden zelfs dat het bijzonder goed onderhandeld was. Maar was dat ook zo? Ik heb geen idee van de marges op keukens en keukenapparatuur. Ongetwijfeld kreeg de verkoper van zijn verkoopleider achteraf te horen dat ook hij een geweldige deal had gesloten. Voor mij zit daar ook de essentie van verkoop. Een verkoop is pas een goede verkoop wanneer zowel de koper als de verkoper het gevoel heeft een goede deal te hebben gesloten. Dat betekent dan ook voor mij (persoonlijk) dat ik ook geen verkoop zal sluiten wanneer ik het idee heb dat de koper daarmee een slechte deal heeft.

Terug naar de onderhandeling. De onderhandeling is onderdeel van het verkoopproces en het is van belang dat de voorgaande stappen in het verkoopproces goed uitgevoerd worden voordat de onderhandelingen beginnen. En wanneer dat verkoopproces goed is uitgevoerd dan is de koopbeslissing door de klant ook al genomen wanneer de onderhandeling begint. Wanneer we terug zouden kijken naar de (verkoop) onderhandelingen die we gedaan hebben, welk percentage van die onderhandelingen hebben dan niet geresulteerd in een verkoop? Dat percentage zal schrikbarend laag zijn. Waarom, omdat de koopbeslissing al genomen was.

Maar wat kunnen we dan met deze wetenschap? We kunnen dit natuurlijk in ons voordeel gaan gebruiken. Helaas is er ook iets wat in ons nadeel werkt en dat is de angst om op het laatste moment de opdracht te verliezen. De koper gebruikt dat natuurlijk in zijn voordeel. Wanneer je als verkoper, zoals het vaak gebeurt, onder druk staat om omzetdoelstellingen te realiseren dan is die angst een hele vervelende. En toch moeten we proberen om sterk, lees in controle, de onderhandeling in te gaan.

Eerder gaf ik al aan dat de onderhandeling onderdeel is van het proces en een van de belangrijkste onderdelen van dit proces is de voorbereiding. We kennen de uitspraak “wie zich vergeet voor te bereiden kan zich voorbereiden vergeten te worden”. Eén van de zaken welke voor mij van belang zijn in de voorbereiding op een verkoopgesprek betreffende de onderhandeling is of ik het risico kan nemen om de opdracht te verliezen. Wanneer ik naar die klant ga die 60% van mijn omzet vertegenwoordigt dan is het verliezen van die klant een no-go. Dat betekent dus ook dat ik mijn onderhandeling daarop aanpas. Maar bij het overgrote deel van de prospects en klanten kan ik het risico accepteren dat ik de opdracht verlies. En wanneer ik weet dat het geen onoverkomelijk probleem is wanneer ik de opdracht zou verliezen dan is die angst ook weggenomen en kan ik volledig de onderhandeling naar mijn hand proberen te zetten. Het resultaat is in de meeste gevallen de opdracht maar zeker zo belangrijk, een hele gezonde marge. Maar vergeet niet, het is alleen een goede deal wanneer de koper ook vindt dat hij een goede deal gedaan heeft. Dat heeft echter niet alleen met de prijs te maken maar met het gehele pakket.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties hierop. Laat eens weten hoe je hier zelf in de praktijk mee omgaat.

Vragen? Neem gerust een keer contact met me op om over deze onderwerpen te spreken.

Monitoring; Maar hoe dan?

Ik kan er natuurlijk niet omheen, wanneer ik in mijn blogs over ontwikkeling schrijf, om ook iets over monitoring te schrijven. Maar wat bedoel ik daar eigenlijk mee?

Zoals je waarschijnlijk weet is opleiden van groot belang voor de ontwikkeling van talenten. Eerder heb ik al geschreven dat  opleiden zonder opvolging nagenoeg zinloos is. Zie hiervoor ook mijn vorige blog over de zwemles. En nu ga ik nog een stap verder. Opvolging zonder vastlegging of monitoring is weinig effectief.

Stel je het volgende maar eens voor. Je bent in de gelukkige omstandigheid dat je een leidinggevende hebt die tijd vrij gaat  maken om jou te helpen in je ontwikkeling. Jij hebt een hele mooie cursus mogen volgen en je leidinggevende gaat nu één keer in de maand met jou mee om je on-the-job te coachen. Dat is prachtig. Maar stel nou dat je leidinggevende bij de tweede sessie geen enkel idee meer heeft wat er in de vorige sessie goed ging en waar verder ontwikkeld moet worden. Hij heeft niets kunnen voorbereiden en gaat helemaal blanco de coaching sessie in. Wat zou je hier zelf van vinden?

Wat nou als er wel monitoring zou plaatsvinden? Dan zou er een goed verslag zijn van de eerste sessie waarin precies, tot in detail, vastligt wat er goed gaat en waar nog extra aandacht nodig is. De aandachtspunten zijn beschikbaar en daar kan de leidinggevende op focussen tijdens de nieuwe sessie. Eigenlijk heel logisch.

Daar heb je misschien geen speciale software tool voor nodig. Vroeger deed ik dit zelf met coaching formulieren op papier en de resultaten gingen in een Excel sheet. Daar kon ik nog wat berekeningen aan toevoegen en ik had een perfect overzicht. En wanneer het om ontwikkeling gaat dan is dat echt het belangrijkste. Je moet die spiegel kunnen voorhouden.

Nu coaching wat meer gebeurt binnen bedrijven komt er wel de vraag naar specifieke tools om te kunnen monitoren. Zelf ben ik natuurlijk een groot voorstander van de 4YourTalent monitor. Deze tool is ontwikkeld door trainers voor trainers en biedt alles wat er nodig is om medewerkers on-the-job te kunnen coachen. Daarnaast bieden ze nog veel meer mogelijkheden om talenten te ontwikkelen zoals e-learning, assessments, persoonlijke ontwikkel plannen en nog heel veel meer.

Rise - Patrick van Rooij - 4YourTalent

Wanneer we kijken naar ontwikkeling van vaardigheden dan gebeurt dat eigenlijk veel meer in de sport of op beroepsopleidingen dan in het bedrijfsleven. In het bovenstaande plaatje zie dan ook een toepassing van de 4YourTalent monitor bij een golfacademy. Hier kunnen ze van de cursisten exact in kaart brengen wat er goed gaat en waar ontwikkeling nodig is. Dit doen ze tot op detail niveau. Wanneer iemand bijvoorbeeld zijn handen niet goed houdt of zijn linkervoet niet helemaal juist heeft staan dan kan dit vastgelegd worden. Perfect om deze talenten naar het hoogst haalbare niveau te krijgen. En ook dat doen ze met de 4YourTalent monitor.

Wil je hier meer over weten? Neem dan een keer contact met me op via 06-22654736 of rise@patrickvanrooij.nl. Of kijk eens op de website van www.4yourtalent.com.

Zwemmen; dat leren ze zelf wel

Zwemmen - Blog - Rise - Patrick van Rooij

Het is inmiddels jaren geleden maar ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Samen met mijn oudste zoon naar de eerste zwemles. Een spannende dag voor vader en zoon.

Eenmaal omgekleed ging hij samen met ongeveer tien andere kindjes op weg naar het grote zwembad. Er staat een zwemleraar waaraan je kunt zien dat hij een hele goede zwemmer moet zijn. Dat geeft vertrouwen. Hij begint zijn verhaal dan ook met te vertellen wat hij allemaal heeft gedaan en dat hij echt heel goed kan zwemmen. Ik heb er alle vertrouwen in.

Daarna begint hij aan de kindjes te vertellen hoe ze moeten zwemmen. En hij gaat zelfs het zwembad in om voor te doen hoe het moet. Alle kindjes zitten op het bankje en knikken wanneer hij vraagt of ze het allemaal begrepen hebben. Er zijn geen vragen.

Goed zegt de leraar, dan ga ik nu een kop koffie drinken en mogen jullie zelf lekker zelf gaan oefenen in het grote bad. Spring er maar in.

Natuurlijk is het zo niet gegaan. Niemand laat kindjes zonder begeleiding in een diep zwembad springen. Dat zouden we toch nooit accepteren.

Zelf heb ik regelmatig bedrijfsopleidingen gevolgd. Uitleg wordt gegeven door zeer ervaren specialisten. Heel veel informatie en alles lijkt logisch. Zelfs wanneer er na 1 of 2 dagen opleiding afscheid wordt genomen om er vervolgens nooit meer op terug te komen. Het magische pilletje zit er weer in. Dit lijkt zo veel op die kindjes die in dat grote zwembad mogen springen. Dat accepteerden we toch niet.

Wat we met opleiden doen is mensen inzicht geven in hoe het zou moeten. We geven er een duidelijke beredenering bij zodat helder wordt waarom iets op een bepaalde manier het beste werkt. Wanneer het inzicht er is dan begint het echte leren pas. En dat leren kun je doen samen met een leraar maar kan ook prima gedaan worden met je manager of een coach. Zolang degene die voor begeleiding zorgt de materie maar perfect kent en weet hoe feedback te geven.  Allemaal zaken waar ik ondersteuning bij kan bieden.

Neem gerust contact met me op voor een afspraak via 06-22654736 of per email op rise@patrickvanrooij.nl.

 

Verkoper; JE MOET JE SCHAMEN

Rise - Blog - Patrick van Rooij - Slechte verkoper

In mijn kennissenkring ken ik veel ZZP-ers. Allemaal mensen die zijn gaan doen waar ze blij van worden. En in veel gevallen is dat niet verkopen. Vandaar dat ik een tijdje terug de gedachte had om een 2-daagse verkooptraining voor ZZP-ers te organiseren.

Wanneer je zo’n idee hebt dan is marktonderzoek het eerste wat je gaat doen. De reacties die ik daar kreeg waren onvoorstelbaar. “Ik kan niet verkopen want ik kan slecht liegen.“, “Ik ben veel te eerlijk voor verkoop.“, “Ik kan mensen niet dwingen iets te kopen.“. Zo waren er heel veel reacties.

Wanneer ik terugdenk aan mijn verleden dan weet ik dat ik ook wel eens ergens op sollicitatiegesprek kwam voor een functie van verkoper waar mij de vraag gesteld werd of ik goed kan liegen. Natuurlijk ben ik daar snel vertrokken.

Blijkbaar is het een heel gangbare gedachte dat verkopers constant liegen. Ik herinner me een collega inkoper, net nieuw binnen het bedrijf, die heel joviaal de opmerking tegen mij maakte; “Een echte verkoper. Zodra z’n mond open gaat begint hij te liegen.“. Als manager binnen dat bedrijf moest ik daar natuurlijk iets mee doen maar het geeft wel aan welk denkbeeld er heerst.

Je zult begrijpen dat ik hier zelf heel anders tegenaan kijk. Maar eerlijk gezegd heeft het bij mij ook lang geduurd voordat ik zelf het beroep verkoper als een vak ben gaan zien. De eerste jaren vroeg ik mijzelf wel eens af wat ik eigenlijk kan. Een stratenmaker kan een heel mooi pad aanleggen, een accountant kan een jaarrekening maken. Maar wat maak ik nou als verkoper? Later, door het volgen van de juiste commerciële training, ben ik gaan inzien dat verkopen zeker een vak is waar je vaardigheden, kennis en competenties voor nodig hebt om te slagen. En laat ik vooropstellen dat liegen daar zeker niet bij hoort.

Ik zie verkopen als het helpen met inkopen. Met de juiste argumenten de klant laten zien dat er voordeel is wanneer er bij mij gekocht wordt. Wanneer dat voordeel er niet is dan zal ik niet verkopen. Het is een cliché maar een verkoop is alleen succesvol wanneer beide partijen tevreden zijn. Dat moet het uitgangspunt zijn. Dat is het voor mij in ieder geval.

Hoe kijk jij aan tegen verkoop? Laat het me eens weten. Of wil je een keer een kop koffie met me drinken om te spreken over het verkoopvak en of ik daar ondersteuning bij kan bieden? Neem contact met me op of volg mijn social media kanalen.

 

Vakantie

We gaan bijna vakantie houden en van de Kerstdagen genieten. Maar in 2018 ga ik weer heel veel mensen naar een hoger commercieel niveau helpen. Ik kijk er nu al weer naar uit.
Een keer een kop koffie drinken om hierover te spreken? Ik kom graag bij je langs.

Vakantie - Rise - Patrick van Rooij